web 2.0

Saturday, July 16, 2011

Bulan Syaaban Pembakar Semangat Pejuang Islam

Eropah pasti jadi Negara untuk Muslimin seandainya pejuang tauhid tidak tewas di Perancis pada 141 Hijrah


WALAUPUN Nisfu Syaaban bukan ajaran inti dalam Islam, ia tetap mempunyai impak tersendiri bagi kehidupan umat Islam. Bahkan, seandainya ada yang terang-terangan melarangnya, dia akan berdepan dengan pihak berkuasa di sesetengah kawasan seperti juga jika ada orang yang menyuruhnya secara terang-terangan di rantau lain dia akan berdepan dengan pihak berkuasa rantau itu.

Walaupun Syaaban sudah ribuan kali berulang akan tetapi satu bulan Syaaban yang berlaku pada tahun 141 Hijrah memberi impak khusus bagi umat Islam dalam kehidupan dakwah menyeru umat manusia tunduk kepadanya.

Jika kejadian pada Syaaban 114H, Jumaat atau tarikhnya bersamaan 10 Oktober 732M tidak berlaku, maka sejarah dunia sudah berputar dalam putaran yang lain.

Ahli sejarah Barat, Edward Gibon dalam Roman Empire berpendapat seandainya kejadian itu tidak berlaku maka agama Islam akan menyebar luas di bumi Eropah dan di Universiti Oxford, pengajian berteraskan wahyu al-Quran akan menjadi suatu fenomena. Menurut pendapat yang lain, kejadian berkenaan sudah membuktikan kejayaan dan penguasaan agama Kristian ke atas daratan Eropah dan menyekat kemaraan Islam di sana.

Lalu, apakah yang berlaku pada hari itu? Apa yang berlaku pada Syaaban 1317 sehingga ramai ahli sejarah berkeyakinan demikian?

Pada hari itu berakhirnya rentetan peperangan penaklukan daratan Eropah oleh tentera Islam. Pemimpin tentera Islam gagah berani sudah masuk kota Tours, Perancis, Abdul Rahman al-Ghafiqi terbunuh dalam peperangan menurut sejarah Islam disebut Ma'rakah Balath al-Syuhada dan menurut Barat disebut pertempuran Tours atau Poitiers.

Umat Islam menamakannya dengan nama demikian kerana ramai pejuangnya mati syahid sebelum mereka mengundurkan diri daripada peperangan dan tiada niat untuk melakukan sebarang pertempuran pada kemudian hari. ‘Balath’ bahasa Arab bererti ‘istana’ atau ‘lantai.’ Jadi pertempuran itu adalah pertempuran istana kalangan syahid atau ‘lantai-lantai’ untuk mereka. Sedangkan orang Eropah menyebutnya demikian kerana mengambil nama bersempena nama kota tempat pertempuran berlaku.

Abdul Rahman al-Ghafiqi mempunyai cita-cita seperti pendahulu penguasa Islam di Andalus dan utusan Khalifah Umayyah di Damsyik bermula daripada Tariq Ziad, Musa Nushair, al-Samh Malik al-Khaulani hinggalah Anbasah Suhaim al-Kalbi. Al-Ghafiqi mengambil tampuk kepemimpinan pada 730 M. Beliau menyatukan kembali cita-cita awal pemimpin sebelumnya.

Penaklukan seluruh Sepanyol oleh tentera Islam hanya dalam masa tidak lama sudah menunjukkan kehebatan tentera Islam sehingga akhirnya setiap kali berlaku pertempuran antara tentera Islam dan penentangnya raja-raja Sepanyol hanya memerhati bahkan memberi laluan kepada tentera Islam. Justeru ini satu strategik mereka dalam menghadapi tentera Islam kerana menyedari mereka tidak mampu mengalahkan tentera Islam.

Seorang raja yang dihormati di kalangan mereka pernah berkata: “Beta sudah memikirkan secara mendalam perkara ini (tidak melawan tentera Islam) dan beta berpendapat pada masa ini kita tidak perlu menghadapi mereka secara langsung. Mereka adalah pejuang-pejuang yang tinggi mentalnya. Mereka golongan yang memiliki akidah yang kukuh sehingga tak menghiraukan jumlah dan senjata. Mereka mempunyai iman dan kejujuran yang jauh lebih berharga dibandingkan dengan senjata, pakaian perang atau kuda. Kerana itu, lebih baik kita membiarkan mereka; mereka akan terus mengumpulkan harta dan ghanimah (pampasan perang), kemudian mereka membangun rumah dan istana serta berupaya untuk memperbanyak memiliki budak hamba lelaki mahu pun perempuan; dan akhirnya kita akan lihat mereka akan saling merebut kekuasaan. Pada saat itu, kita boleh menakluk mereka dengan mudah tanpa banyak pengorbanan.”

Inilah yang berlaku ke atas tentera pimpinan Al-Ghafiqi. Menurut ahli sejarah Islam, Perang Uhud pada zaman Rasulullah SAW berulang lagi dalam pertempuran Balath al-Syuhada. Kalangan pejuang ‘silau mata’ dengan melimpah ruahnya pampasan perang itu sehingga mereka bukan berperang menakluk musuh, tetapi berperang mempertahankan pampasan itu.

Sifat inilah dilihat pimpinan tentera Eropah, Charles Martel. Pada mulanya dia dan tenteranya sudah putus asa akan memenangi peperangan. Tetapi kerana teringat nasihat raja di atas, dia memulakan propaganda bahawa pampasan perang pejuang Islam sudah dimusnahkan.

Propaganda ini berjaya dan membuat pejuang Islam mundur ke belakang untuk mempertahankan ghanimah dan pada masa sama Martel dan tenteranya boleh mengalahkan Abdul Rahman al-Ghafiqi yang masih berjuang dengan gigih bersama segelintir pengikutnya kerana ditinggalkan pejuang yang hauskan pampasan perang ini. Al-Ghafiqi terbunuh, tentera Islam kucar kacir melarikan diri dan tidak pernah kembali.

Inilah sejarah memilukan hati pejuang Islam yang sejati. Kerana harta, segala prinsip dan cita-cita perjuangan terbantut dan kemenangan tergadai. Di bawah kepimpinan Al-Ghafiqi, selatan Perancis sudah diduduki umat Islam. Seandainya pertempuran Balath al-Syuhada berpihak kepadanya sudah tentu acara meraikan kemuliaan Syaaban sebagai bulan Nabi akan juga dirasai di seluruh Eropah seperti kita merasainya di rantau ini. Seandainya ia berlaku, kita tidak mengenal daratan Eropah Kristian, tetapi Eropah Islam. Bila lagi al-Ghafiqi akan muncul ?

Jadi, pada hari ini, kita perlu sentiasa bimbangkan bahawa apakah perjuangankita adalah kerana mengejar nama, pangkat, dan sebagainya. Satu kerugian yang maha besar.

===============

Peristiwa fitnah terhadap keluarga Rasulullah SAW setelah peperangan Mustaliq juga sangat menyentuh hati.

Namun, apa yang sangat saya kagum adalah kebijaksanaan dan daya kepimpinan Rasullulah SAW sangat menyerlah dalam mengatasi masalah ini.

Kita belajar, membaca, mengkaji, mengambil iktibar, dan pratikkan untuk hal-hal semasa...

Memimpin seluruh manusia menurut Islam.

Misi KPT Mesir : Berilmu dan Beramal

Tuesday, December 14, 2010

Rabbi sedunia panik!!!

Islam Mulai Menguasai Eropah. Kebimbangan orang Yahudi semakin memuncak. Mereka gagal dalam usaha menyekat perkembangan Islam yang semakin cepat menguasai dunia khususnya dibumi Eropah. Secara langsung ia menjejaskan kepentingan Yahudi didunia termasuklah di Israel.

JERUSALEM. 2 Des 2010.- Tokoh komuniti Yahudi internasional, Rabbi David Rosen, telah memperingatkan bahawa Eropah dalam berisiko besar: "dikuasai" oleh Islam. Satu-satunya cara untuk melepaskannya, kata beliau: "Eropah mesti kembali semula ke akar umbi Kristian."

Pada pertemuan di Yerusalem, Rabi Rosen, Pengarah Inter Religions di organisasi Yahudi Amerika (American Jewish Congress) yang berpusat di Washington mengatakan bahwa sebagian besar masyarakat sekuler dan liberal Eropah Barat berada di bawah ancaman akibat terlalu cepatnya pertumbuhan masyarakat Islam yang dikatakan gagal diintegrasikan masyarakat barat.
“Masyarakat Barat sangat jelas tidak memiliki identiti yang kuat. Saya ingin orang-orang Kristian di Eropah untuk menjadi lebih Kristian ... mereka yang tidak memiliki identiti yang kuat mudah dikuasai oleh orang-orang Islam". kata rabbi Rosen.
Pandangan Rabbi Rosen ini diakui oleh sejumlah besar Yahudi lain yang melihat pertumbuhan demografi Muslim di Eropah seiring dengan pertumbuhan demografi Arab di Israel.
rabbi2.jpg (500×377)
"Anda memiliki masalah yang tidak anda sedari. Anda cinta dengan ide multibudaya, tapi Anda tidak memahami Arab. Dalam era liberalisme, bagaimana Anda melindungi diri dari kontrak (dengan Islam)?" kata Moti Cristal, seorang juru-perunding Israel dan konsultan penyelesaian konflik swasta di Nest Consulting. Nachman Shai pula seorang anggota parlimen Partai Kadima di Israel menambah bahawa bahwa identiti Eropah Barat mula terancam oleh kelompok-kelompok Islam radikal.
"Jika anda mengikuti arus utama di dunia Arab dan anda semua memiliki komuniti Muslim di negara anda sendiri sekarang ini dan anda melihat tentang perkembangan terkini, pasti anda dapat melihat bahwa Muslim kini berjalan ke arah ekstrim, tidak ke ke arah kompromi. Mereka memperjuangkan tradisi mereka sendiri. Mereka menjaga cara mereka sendiri dan mereka menjadi lebih beragama dan lebih radikal," katanya.
Ia menjelaskan bahwa Israel dikelilingi oleh militan Islam, membentang dari Iran hingga Syria, dari Hizbullah di Lubnan hingga Hamas di Gaza. Ia juga meminta Eropah berhati-hati dengan Turki yang kini "bergerak ke kanan". Ia mengingatkan pada hasrat Perdana Menteri Recep Tayyib Erdogan untuk menjadi pemimpin baru dunia Muslim.
"Syria adalah jaringan paksi kejahatan, yang dimulai di Iran bergerak melalui Lubnan dan kemudian sayangnya suatu hari nanti, Turki juga," tambah Shai.

Al-Quran & al-Hadis Rasulullah Saw tidak pernah silap apabila diberitahu bahawa orang-orang yahudi dan nasara tidak pernah redha kepada Islam. Apatah lagi Yahudi lebih kuat memusuhi Islam sendiri. Mereka akan sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan Islam tetapi janji Allah Swt bahawa Islam akan terus berkembang keseluruh dunia. Meskipun permusuhan Islam dan yahudi akan berkekalan sehingga kiamat. Apatah lagi Rasulullah Saw meriwayatkan sebuah hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu danpokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi".

Hari ini kebimbangan Islam menguasai eropah ditakuti juga oleh gereja di Eropah sendiri. Kenyataan-kenyataan peringatan bahkan kekadang menyerang Islam menggambarkan kebimbangan tersebut. Kenapa perlu dibimbang? Sedangkan Islam membawa rahmat dan kebenaran keseluruh dunia ini. Mereka sendiri mengamalkan penerimaan kepelbagaian agama tetapi kenapa diskriminasi perlu dilakukan terhadap Islam.

Apabila mereka menerjah negara Islam, mereka mencanangkan tentang plural, semua agama sama, hak asasi dan kebebasan beragama dan bersuara... tetapi kini dapat dilihat wajah hipokrit sebenar mereka. Munasabahlah disebut 17 kali sehari semalam ketika orang Islam berdoa dalam surah Fatihah agar sentiasa diberi petunjuk dan menjauhi daripada tipu-daya syaitan, Yahudi dan Nasara.



Rujukan : Ust Saiful

Thursday, December 2, 2010

Hikmah yang Hilang Jangan Dilepaskan


video


Segala Pujian hanyalah milik Allah semata-mata. Selawat dan Salam ke atas Kekasih Allah dan Kekasih kami Nabi Muhammad S.A.W penghulu segala Nabi dan Rasul, seterusnya ahli Keluarga Baginda, dan Sahabat Baginda keseluruhannya.

==================================================================

“Eh, Din! Nak mintak tolong ni. Enta free tak?” Sapa sahabatku dengan senyuman sinis.

“Apa dia, Abdullah? Senyum memanjang jer. Macam ada perkara pelik jer?” Aku memberi respon.

“Tak lah. Nak mintak enta buat video sekali. Bleh tak? Tu lah hajat nak jumpa enta ni….”

“Boleh jer. Berapa hari enta nak bagi ana buat video ni?”

“Sebolehnya secepat mungkin. Sebabnya nak tayang semasa malam Majlis AidilAdha.”

“Bereh jer. Ana nak lima hingga enam hari. Enta pun, mari lah kita buat sama dan belajar bersama buat animasi video….”

“Enta buat lah. Enta pandai kan. Kalau ana pandai nanti, semakin sibuklah ana. Kadang-kadang malas jugak. Jadi, enta belajar lah. Hehehe…”

“Hemmm, kalau musuh lain yang menguasai dahulu, baru terkejar-kejar nak kuasai balik…”

==================================================================

Sabda Rasulullah SAW :

“Hikmah (Ketinggian Ilmu) itu adalah buruan orang Mukmin. Maka dimana sahaja ditemuinya, dialah yang lebih berhak memungutnya”

JENTERA GERAKAN ISLAM

Penguasaan ilmu jentera sangat penting bahkan dunia sekarang sangat memerlukan kepakaran dari pelbagai bidang dan aspek. Namun, agak menyedihkan, kita ada orang yang pakar, tetapi mereka tidak menyumbangkan kelebihan yang Allah berikan kepada mereka untuk berkhidmat dalam gerakan Islam. Sebagai contoh, penghasilan video yang bergrafik dan animasi yang tinggi menceritakan mengenai sejarah gerak langkah Jemaah Islam itu sendiri.

Sukalah saya menyebut antara kepakaran yang perlu dikuasai oleh pemuda atau mahasiswa sekarang adalah penguasaan ilmu teknikal audio, penghasilan video, penguasaan perkomputeran dan alam maya atau internet, mampu mengusai jaringan gerak kerja di peringkat nasional atau antarabangsa, dan sebagainya disamping tingkatkan kesedaran thaqafah.

==================================================================

KUALITI DIRI YANG PERLU DIPERSIAPKAN

Ø Memelihara Aqidah Imaniah dan Aqidah Perjuangan sehingga mampu menangkis segala syubhah dan helah aqidah yang dilontar oleh musuh.

- Yakin Islam menang dan mampu memerintah

- Menanggapi Islam secara syumul

- Bersedia untuk mendepani segala cabaran ( mehnah )


Ø Tingkatkan kesedaran Thaqafah ( knowledge ) guna menghadapi serangan pemikiran yang kian sengit dan mencabar.
- Memahami pengertian & fungsi secular , nasionalis , dictator dsbnya.

- Bijak membaca suasana – untuk menterjemah gerak kerja dengan tepat

- Memahami sunnah perjuangan – yang penuh dengan Tribulasi

- Mampu memenuhi keperluaan ummah semasa

- Miliki daya intelektual tulen yang tidak boleh dibeli dengan material .

- Mempunyai pandangan yang jauh serta wawasan yang membina .


Ø Bergabung dengan Gerakan dan kepimpinan Islam serta komited dengan aktivitinya .
- Menyertai ( intima’ ) dengan Jamaah Islam.

- Memberi sumbangan terbaik untuk Jamaah dan ummah

- Menjadi agent/duta Jamaah dimana sahaja berada ( contoh: KPT Mesir / PMRAM )


Ø Membina semangat jihad dan daya prihatin yang tinggi untuk mempertahankan Islam dan ummat dari konpirasi musuh – musuh Allah.
- Berani bertindak menentang kezaliman & kebobrokan pemerintah

- Peka terhadap isu yang memihak kepada kita utk. dimanfaatkan

- Sensitiviti yang tinggi terhadap sikap musuh yang menghina Islam .

- Sanggup berkorban dan sedia menerima risiko perjuangan


Ø Membentuk keperibadian ( syakhsiyyah Islamiyyah ) dan watak kepimpinan kontemporari yang mengekalkan prinsip Aqidah dan Akhlak Islamiyyah
- Penampilan berkarisma dan berwibawa

- Bebaskan diri dari pengaruh & sentimen negatif pada watak kepimpinan

- Telus, berlapang dada dan beramanah terhadap tugas dan peranan .

- Menguasai dan memimpin keadaan / arus


Ø Kemahiran menguasai jentera perjuangan dan berkeupayaan menguasai pengaruh masyarakat .

- Penguasaan dalam bidang IT

- Menakluki arus media ( elektronik / cetak )

- Menangani polemik masyarakat

- Ada hubungan dengan individu berpengaruh dalam masyarakat .

- Tidak meminggir diri dari arus perjuangan rakyat & semasa .

- Memasang jaringan gerak kerja di peringkat nasional / internasional

- Kemampuan memanafaatkan channel – channel utama untuk dakwah spt Public speaker

Wednesday, July 7, 2010

Pastikan Perancangan Kamu untuk Nafas yang Panjang


Segala Kepujian dan Kesempurnaan hanyalah milik Allah semata-mata. Selawat dan Salam ke atas Kekasih Allah dan juga Kekasih kita iaitu Nabi Muhammad sebaik-baik makhluk, seterusnya ahli Keluarga Baginda yang suci, dan juga para Sahabat Baginda keseluruhannya.

Sabda Rasulullah saw :

Maksudnya : Dari Abi Abdullah Khabbab bin Al-Arat r.a telah berkata : Kami telah mengadu kepada Rasulullah saw sedang Rasulullah SAW pada waktu berbaring di bawah naungan Kaabah berbantalkan serban . Maka kami bertanya : Apakah Tuan tidak berdoa memohon kemenangan bagi pihak kita ? Adakah tidak Tuan berdoa bagi pihak kita ?

Maka berkata Rasulullah SAW : Sesungguhnya orang - orang sebelum kamu , ditangkap seorang lelaki lantas digali lubang lalu ia ditanam di dalamnya, kemudian dibawa datang gergaji lalu digergaji kepalanya sehingga terbelah dua dan disikat badannya dengan sikat besi sehingga meluruhkan daging dan tulangnya , namun demikian itu tidak memalingkan ia dari agamanya.

Demi Allah . Nescaya Allah menyempurnakan urusan ini ( agama Islam ) sehinggalah musafir dari Sana'a ke Hadhra Maut tidak lagi takut melainkan hanya kepada Allah , akan tetapi kamu adalah golongan yang gopoh .

-Sahih Al-Imam Al-Bukhari

“Hafiz, kenapa awak masam jer muka? Ada masalah ker?” Tegur Ustaz setelah seusai solat Asar berjemaah.

“Ustaz, saya nak tanya sedikit. Boleh?” Balas Alias kepada Ustaz Alias dengan pertanyaan.

“Lain macam jer nada awak. Kenapa? Awak ada masalah ker?”

“Macam ni. Saya sebenarnya tidak berapa setuju dengan program yang dirancang dalam mesyuarat pemuda tadi.”

“Mesyuarat tadi? Kenapa? Beritahulah. InsyaAllah, menyuarat seterusnya akan datang, kita akan buka semula perbincangan pasal ni.”

“Macam ni. Saya tengok dan perhatikan segala perancangan tadi seperti Kem Tarbawiyyah, mempelbagaikan gerakan Usrah, dan macam-macam lagi, langsung tidak mampu meningkatkan bilangan pengundi kita apabila pilihanraya akan datang. Bukan itu sahaja, melambatkan kemenangan kita ada lah. Apa kata, dengan kewangan yang seberapa ada, kita kurangkan program-program ni dan kita gantikan dengan memperbanyakkan ceramah umum di kawasan kita. Kita jemputlah penceramah-penceramah yang hebat dan berpengaruh. Amacam?”

“Hafiz… Hafiz… Saya berpendapat, awak ni gaduh dan tergesa-gesa dalam perjuangan.”

“Bukan apa Ustaz. Saya tak tahan dah tengok dia orang ni, merampas hak rakyat. Lepas tu bermegah pulak depan kita dengan kekayaan dia tu. Lepas tu, bahagi duit dan hadiah kepada orang yang sokong dia saja. Ustaz, bila kita dah dapat kuasa sesingkat masa yang mungkin, maka kita boleh lah buat macam-macam yang Islamik dengan lebih baik seperti ceramah, apa-apa program, dan macam-macam la.”

“Hafiz, walaupun dia tamak, kita kena bersabar dan halus dalam gerakan. Dalam gerakan pun ada rentaknya jugak.”

“Saya nampak pemikiran Ustaz masih di minda pembangkang. Bukan di minda pemerintah. Bukankah dengan kuasa maka kita boleh buat apa yang dirancang?”

“He.. he.. Saya sudah jangka awak akan cakap begitu.” Ustaz Alias jawab dengan senyum sinis.

“Kalau saya silap, perbetulkanlah Ustaz.”

“Awak ingat tak lagi mengenai Hadis yang diriwayatkan oleh Khabab Al-Arat di mana dia meminta Nabi doakan kemenangan. Lalu Nabi tegur bahawa Sahabat tersebut gopoh dalam perjuangan. Awak ingat tak lagi hadis ni? Awak tahu siapakah Khabbab Al-Arat? Dan bagaimana dia boleh tanya macam tu?”

“Hadis ni saya ingat lagi. Tapi, tak tahulah siapa Khabbab Al-Arat….”

“Ketika itu, Nabi SAW di saat berhadapan dengan keadaan yang sangat kritikal. Bahkan para sahabat RHM sering di seksa dengan dahsyat oleh kuffar musyrikin.

Antara mereka ialah Khabbab Al-Arat yang disalai oleh musyrikin di atas bara api dan dikelar jasadnya dengan besi panas sehingga masak dan luluh daging jasadnya. Kesan penyiksaan tersebut meninggalkan parut yang sangat hodoh pada diri Khabab. Suatu ketika Khabbab RA inilah yang pergi bertemu Nabi SAW yang sedang beristirehat di tepi Kaabah lantas bertanya: Apakah Tuan tidak berdoa kepada Allah agar kita menang?

Ketahuilah, dia adalah insan yang berjuang malah menghadapi penyeksaan dahsyat oleh musuh dengan begitu tabah sekali. Yang bertanya ialah sahabat yang sanggup mempertaruhkan nyawa untuk pertahankan prinsip dan pegangan agama. Insan yang bertanya ialah sahabat yang telah mewaqafkan dirinya untuk Islam dan perjuangan suci ini. Tiba - tiba …

Nabi SAW menjawab bahawa orang terdahulu lebih teruk menerima penyiksaan dari musuh-musuh Allah SWT sehingga ada yang digergaji kepalanya sehingga terbelah dua dan jasadnya disikat dengan sikat besi sehingga bercerai daging dari tulangnya namun mereka tetap mempertahankan agamanya.

Jadi, awak yang mahukan kemenangan dalam masa yang singkat, biarpun awak sangat perit berhadapan dengan kezaliman musuh, awak adalah begitu tergesa-gesa dan tidak sabar menanti kemenangan yang dijanjikan Allah SWT.

Kemenangan adalah suatu yang dianugerah oleh Allah SWT. Ianya ( kemenangan ) tidak boleh dicipta oleh kita dengan maksud tiada kemenangan buatan kita selain ia anugerah Allah SWT dan tiada short-cut untuk mencapai kemenangan. Demikianlah sunnatullah terhadap kemenangan atau nusrah yang dijanjikan buat mereka.

Pengertian yang paling mudah, jangan memetik buah yang belum masak.

Kita juga boleh ambil ikhtibar dari situasi seekor anak ayam yang masih berada di dalam cengkeram telur sebelum ia dilahirkan ke bumi yang ganas ini .

Anak ayam di dalam cengkerang telur tersebut, mahu tidak mahu ia terpaksa menunggu satu tempoh matang ia menetas dan akhirnya hidup untuk membesar seperti ayam yang lain. Andai kata anak ayam ini tidak sabar untuk menetas demi melihat alam yang indah ini lalu ia cuba untuk memecahkan cengkerang telur dari dalam dengan paruhnya yang masih muda , nescaya usahanya itu gagal dan sia - sia.

Sikap tidak sabar ibunya juga boleh membawa padah sekiranya tidak sabar ingin melihat anak kesayangannya lahir atau menetas lalu ia memecahkan cengkerang telur itu dengan paruhnya yang kuat, maka keluarlah anaknya tetapi tidak mampu bertahan lama kerana belum masanya yang matang bagi ia hidup . Anak ayam itu pasti akan mati binasa angkara sikap gopoh ibunya. Jelas?”

“Terima kasih banyak dengan penerangan yang panjang. Saya masih ingat kata-kata naqib saya dahulu, Jangan sekali - kali kita menerobos keluar dari landasan sunnatullah ini kerana tidak sabar hendak menang dengan hanya kita melihat riak-riak kemenangan yang tidak pasti tetapi sarat dengan janji - janji manis kemenangan kononnya. Betul tak?”

“Ya, betul. Kita juga perlu menilai tentang kemenangan yang dikejar. Kemenangan itu untuk Islam ke? Bersediakah kita untuk kemenangan? Bagaimana mencapai kemenangan, ikut syara’ Islam ke?

“Terima kasih banyak-banyak. Apa nasihat untuk saya sebagai orang yang baru dalam arena dakwah Ustaz?”

“Nasihat saya, Pastikan Perancangan Kamu untuk Nafas yang Panjang…”

Monday, June 28, 2010

Masih Ramai yang Silap Mengerti Konsep "Al-Jihad"



Segala Kepujian dan Kesyukuran hanyalah milik Allah S.W.T. bahkan segala-galanya. Selawat dan SalaamuLLAH ke atas KekasihNya dan Kekasih kita Imamul Mujahidin Nabi Muhammad sebaik-baik manusia, seterusnya ahli keluarga Baginda yang suci dan para Sahabat keseluruhannya.

Terasa sangat ingin mengutarakan dan mengulas kembali tentang Perjuangan Islam kerana baru-baru ini, saya sempat berbual dengan beberapa sahabat di Malaysia mengenai konsep “Al-Jihad fi Sabilillah”.

Zaman kini, ramai orang silap memahami apa yang diertikan dengan kalimah “Perjuangan Islam” atau “Al-Jihad fi Sabilillah”. Mereka meyatakan Perjuangan Islam adalah sekadar belajar bersungguh-sungguh, berusaha melawan nafsu, meningkatkan kesungguhan beibadah, dan sebagainya.

Kita kena fahami sebaik-baiknya, apakah matlamat sebenar Perjuangan Islam? Memang benar bahawa mununtut ilmu, mendidik hawa nafsu, membimbing keluarga juga adalah Al-Jihad. Tetapi, itu semua adalah bermatlamatkan untuk meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi. Kita perlu niat, Aku belajar untuk Islam, Aku buat itu, aku buat ini, aku buat itu, semata-mata untuk Islam dan meninggikan kalimah Allah. Itulah Al-Jihad.

Apa yang dipetik dari kata-kata As-Syahid Dr. Abdullah Azam dalam khutbahnya, Beliau menyatakan

bahawa, musuh-musuh Islam sentiasa berusaha mengelirukan kita sehingga umat Islam benci akan kalimah Al-Jihad. Mereka takutkan kita kerana kita ada seruan Al-Jihad; inginkan kemenangan di dunia dan kejayaan di Akhirat (seingat saya mengenai kata-kata beliau).

Banyak caranya, antaranya, mereka melaungkan Pejuang Islam adalah Ekstrimis dan Pengganas. Mengapa mereka melaungkan slogan ini? Kerana, mereka tahu, pada masa yang sama, umat Islam akan berusaha mempertahankan bahawa Islam ini adalah aman, mengutamakan persaudaraan, bencikan perbalahan, dan sebagainya dan pada masa yang sama, kita diracuni bencikan peperangan mempertahankan saudara kita seMuslim.

Syeikhul Islam Yusof Al-Qardawi, Al-Imam Habib Ali, bahkan Ulama’ termasyhur di dunia dengan mudah menjawab, “Kita memang dilahirkan dan dilabelkan sebagai Pengganas.” Tetapi pada hakikatnya, kita sedang menghapuskan Pengganas iaitu Al-Kuffar.

Jihad fi SabiliLlah termasuk tuntutan yang paling penting karena ia adalah pemisah antara yang Hak dan Batil, antara HizburRahman (Golongan Allah) dan HizbusSyaitan (Golongan Syaitan).


Kita sudah maklum bahwa permusuhan antara dua golongan, iaitu Hizbur Rahman dan Hizbus Syaitan, merupakan masalah yang sudah mengakar, dan akan berlanjutan sehingga Allah mewariskan bumi dan seisinya. Begitulah keadaannya kerana jalan yang ditempuh masing-masing saling berbeza. Bahkan mustahil sama sekali kedua-duanya akan berjumpa di titik pertemuan.

Kerana HizbuLlah hendak menegakkan Kalimatul-Haq dan kekuasaan syariat Islam di atas setiap jengkal di bumi, sedangkan HizbusSyaitan membenci jalan ini, kemudian ia berusaha sekuat tenaga dengan segala cara untuk menyingkir dan menghancurkannya.


Dan jika kita semak Sirah Nabi Muhammad S.A.W tentu kita akan mendapati bahawa jihad adalah langkah lanjutan dari Hijrah Nabawiyyah. Sirah Nabi Muhammad S.A.W sendiri didapati bahawa Rasulullah S.A.W telah mempersiapkan Jihad dalam erti perang sejak menjelang berdirinya Daulah Islamiyyah (Pemerintah Islam) dan selanjutnya melaksanakan Jihad untuk mempertahankan dan memperkukuh Daulah Islamiyyah.


Maka dengan adanya Jihad, kita akan mengenal kedudukan seseorang dengan lebih jelas. Apakah dia berada dalam HizburRahman (Pembela-Penegak Syariat Allah) atau dalam barisan HizbusSyaitan (Penghalang tegaknya Syariat Allah). Adakah mereka dari golongan penentang Islam ataupun Penyokong mahupun Pendokong Islam. Kita akan kenal insyaAllah.

Keadaan Malaysia pula, ikutlah rentak Kepimpinan Ulama dalam PAS. Ulama dalam gerakan Islam seperti PAS di Malaysia adalah Ulama' yang terbaik kerana merekalah yang bersungguh-sungguh dalam melaksanakan misi ini.Kita berperang dalam proses pilihanraya. Pastikan kita berusaha memanfaatkan diri kita dan meningkatkan kualiti kita untuk “Perjuangan Islam” dan menegakkan Daulah Islamiyyah.

Sejarah sentiasa berulang dari dahulu hingga sekarang bahkan akan datang. Yang membezakannya hanyalah watak dan keadaan. Pentas drama adalah di dunia ini dan penulis skrip drama adalah Allah dan KekuasaanNya. Nabi sendiri pernah mengisyaratkan tangannya kepada kepala Abu Jahal setelah selesai Perang Badar:

“Inilah dia Firaun bagi Umat Ini”

Wallahu A’lam

Monday, June 21, 2010

Serangan Pemikiran berlangsung semenjak Zaman Rasulullah ?


Berita Sedih Di Atas Meja Setiap Pagi by KNizam Artwerk.


Segala Kepujian dan Kesyukuran hanyalah milik Allah S.W.T bahkan segala-galanya. Selawat dan Salam ke atas KekasihNya dan Kekasih Kita Imamul Mujahidin Nabi Muhammad penghulu segala rasul dan nabi, seterusnya ahli keluarga Baginda yang suci dan para Sahabat keseluruhannya.

Umat Nabi Muhammad Saw di sepanjang zaman menghadapi musuh berbentuk “Peperangan Pemikiran” . Lantaran itu Al-Quran diturunkan dalam bentuk hujah dan keterangan nyata untuk menghadapi mereka.

"dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam."
( Surah An Nahl : Ayat 89 )

Antaranya golongan elit Musyrikin Mekah ketika itu telah berusaha menawarkan pelbagai tawaran lumayan antaranya wanita yang cantik, harta-benda dari segenap segi, dan sebagainya. Begitu juga keadaan di Madinah. Ahli-ahli Kitab dari Yahudi dan Nasrani bahkan Munafiqin sentiasa berusaha mengelirukan umat Islam dengan mengkhabarkan bahawa Nabi Ibrahim adalah berpegang agama Yahudi atau Nasrani, menyatakan Islam tidak benar kerana tidak ditolong oleh Allah ketika kekalahan di perang Uhud, dan sebagainya. Namun, semuanya dapat dipatahkan hujjah oleh Rasulullah dan Sahabat sendiri.

Begitulah seterunya bagaimana kejatuhan Khalifah Islamiyyah Abbasiah di Baghdad ketika itu telah dilanggari oleh tentera Monggol sehinggakan darah-darah orang Islam ketika itu sabagai santapan bagi musuh-musuh Allah. Yang menjadi masalah, kenapa boleh terjadi padahal ketika itu telah lahirnya ramai ulama’? Sesungguhnya, ketika itu memang terlahir ramai ulama yang faqeh tentang agama tetapi kekurangan Pemikir dan Aktivis Islam.

Diteliti pula dengan kejatuhan Kerajaan Khalifah Islamiyyah Umayyah di Andalusia, Khalifah Islamiyyah Uthmaniah, bahkan, kejatuhan Palestin ke tangan penguasaan tentera salib ketika dahulu. Dan kini, ianya berulang kembali ke tangan Yahudi laknatullah setelah berjaya dirampas oleh tentera yang dipimpin Sultan Salahuddin Al-Ayubi. Semuanya berlaku kerana hilang kesedaran dan kekurangan tenaga Ulama’, Pemikir, dan Aktivis Islam.

Ancaman ”Peperangan Pemikiran” menjelang abad 21 terutamanya masa kini semakin sengit sementara pemikir-pemikir Islam semakin berkurangan. Ini suatu fenomena yang amat membimbangkan kita. Gejala Juhala’ berleluasa , pengangguran otak [ malas berfikir ] sampai ketahap bahaya . Mereka hanya rasa memadai mendapat sandaran pada nama mahasiswa/wi , Dr. , Ustaz, Prof. , dan lain lain tetapi malas berfikir untuk menterjemahkan amal Islami. Mereka guna sandaran ini (title dan ilmu mereka) untuk cari makan, hidup senang, dan sebagainya. Kelemahan ini menyebabkan benteng ummah kian rapuh (mudah ditembusi dengan pelbagai helah licik golongan orientalis). Kita mesti bina Kekuatan Fikriyyah ini, terutamanya dari kalangan pemuda mahupunm mahasiswa di samping memantapkan Kekuatan Jismiyyah dan Rohaniyyah.

Daya fikrah sebahagian pemuda masih telalu lemah. Kebanyakan mereka hanya fikir tentang diri sendiri atau hanya sekitar kerjaya mereka . Mereka tidak melihat peranan mereka untuk ummah dan sedangkan Islam mesti dilihat secara syumul , justeru itu fikrah mahasiswa jua mestilah jelas dan syumul juga. Ketajaman fikrah Islami amat perlu di era kini ( Era maklumat / era manusia berfikir , tetapi mereka berfikir dengan fikiran yang dikuasai oleh fikrah jahiliyyah moden yang hanya berorientasikan fikrah maddiah.

Untuk membina kekuatan ini, kita mesti berani tampilkan diri , banyak membaca dan mengadakan perbincangan ilmiah. Tidak semua isu boleh diselesaikan dengan demontrasi . Kita tidak mahu pemuda dilihat terkebelakang dalam era penguasaan maklumat dan ilmu tanpa menafikan pentingnya penguasaan emosi seperti demontrasi .

Sebahagian dari kalangan kita masih tidak menguasai ilmu . Masih ada , usahkan nak jadi pemidato Islami yang mampu mengutarakan fikrah-fikrah Islamiyyah yang mantap kepada masyarakat, nak mengemukakan soalan kepada penceramah pun , masih ada lagi pemuda yang menulis dikertas untuk diajukan.

Perbincangan kita pula banyak berkisar kepada perkara-perkara yang tidak berfaedah dan remeh temeh (yang tidak membawa manfaaat kepada jamaah seperti mengumpat, mencela dsbnya.)

Tiga kekuatan iaitu Jismiyyah, Rohiyyah, dan Fikriyyah saling berantaian. Kalau hanya badan sihat , angkat peti sejuk dan simen 2 bag larat dan kuat tanpa bantuan orang lain, tapi malang subuhnya adalah subuh gajah ( lewat ) . Ini tidak boleh terjadi. Kuat beribadat tapi jumud , juga sia-sia . Bukan kita sahaja yang mahu ke syurga. Jadi, Islam perlu disebarkan dan ini memerlukan pemikiran yang haraki .

Kemudian . fikrah jelas, hebat berfikir tapi darah tinggi seusia muda , sakit kepala sepanjang masa, sakit otot, dan macam-macam lagi… macamana mahu berkhidmat? Akhirnya semua aktiviti dan program tergendala disebabkan kita tidak memiliki tiga kekuatan yang telah digariskan .

Kita jangan banyak dalih dan lengah, pastikan tiga kekuatan ini dapat dikumpulkan semaksima mungkin . Demi Islam dan perjuangannya . Bila lagi kita nak berubah dan berusaha gigih untuk memiliki kemampuan dan kekuatan ini . Bukankah kita bercita – cita besar untuk menang dan seterusnya mendaulatkan syariat Islamiyyah di muka bumi Allah amnya dan di tanahair kita khasnya .

Kalau benar ini menjadi cita – cita kita , Wahai manusia yang berjenama Ustaz, Prof, Dr, intelektual ! lupakan segala karenah dan masalah peribadi atau masalah remeh-temeh . Hindarkan jua masalah yang hanya dicetuskan oleh media . Telah tiba waktunya kita memberi keutamaan kepada persoalan amal Islami dan bagaimana implementasikannya di era ini demi masa depan ummah .

Wallahu A’lam